Novischsittning

Bakgrundsinformation som behövs för att förstå: Wermlands (min nation) och Blekingska (annan nation) har sin novischsittning (trerättersmiddag med sprit och klubb efteråt) tillsammans på Blekingska.

Inledningen har precis skett – en tävling mellan president Wermland och president Blekinge uppe på scenen, alla blickar riktade ditåt. Wermlands vinner. Platsen mitt emot mig har varit tom under den stunden vi suttit ner och efter tävlingen är slut kommer en lite halvstirrig kille och sätter sig där (det är bordsplacering så det är meningen att han ska sitta där). Trevlig_tjej_91 tänker: Nej men ojdå, han var sen till sittningen. Stackars grabb. Stressad också. Nu kör vi en fin inledande replik.
Jag: Du missade när vi vann tävlingen precis!
Snubbe: Jaha, vilken tävling?
J: Ja, det var att man skulle gissa citat (blablabla, börjar förklara)
S: Det var jag som stod där uppe och höll i tävlingen…
Trevlig_tjej_91 tänker: Faaaaaan.

Senare under kvällen, som för övrigt var en mycket trevlig kväll, ungefär när vi sitter och äter efterrätt.
Snubbe till höger om mig som jag pratat med mest under hela kvällen: Jaha, tycker du att din bordsherre har skött sig bra ikväll?
Glad_halvlullig_tjej_91 som antar att snubben till höger ÄR bordsherren: Jaaadå, han är hur trevlig som helst!
Snubbe till höger: Eh, det är alltså killen du har på din andra sida som är bordsherren.
Glad tjej tittar åt vänster och inser att hon under kvällen växlat tre-fyra meningar med sin bordsherre (som för övrigt var från Belgien och det krävdes engelskkunskaper för ett samtal, om det röcker som bortförklaring…)

2 thoughts on “Novischsittning

Leave a Reply

