Day 18 – Your favorite birthday

Födelsedagar flyter ihop. Vi gratulerar sjungs, paketer öppnas, gratulationer framförs. På morgonen kommer mamma och pappa in med en bricka full av presenter. Med undantag för de senare åren har pappa en videokamera i handen och mamma är den som sjunger. Jag är sådär härligt lyckligt sömndrucken, sätter mig upp och får brickan i knäet.

Paketpapper slängs på golvet, saker beundras, tack framföres. Gratulationskort läses, marsch ner till frukostbordet, lite-finare-kläder-än-vanligt i skolan. Blir ihågkommen av kompisar, glad tjej. Hemkomst, fin middag som jag själv valt på kvällen (vanligtvis mammas köttfärspaj) och min födelsedagstårta till efterrätt. Min födelsedagstårta är en chokladtårta jag har ätit varje födelsedag sen jag var nio-tio. Inget slår den.

Under dagen är det alltid födelsedagsbarnet som får svara i telefon eftersom det ofta är gratulerande människor som ringer.

När trött tjej går och lägger sig på kvällen är hon nöjd över dagen och ser fram emot människorna som ska komma och fira henne till helgen, ett vuxenkalas och ett barnkalas.

Ingen födelsedag kommer se ut så här i framtiden, men så här var den 1 september mina första 17 levnadsår.

One thought on “Day 18 – Your favorite birthday

Leave a Reply

