Norgeuppsats

Har precis suttit och skrivit ihop en liten berättelse om senaste dygnet att kunna skicka till dem där hemma, eftersom min blogg inte är känd bland föräldrar och liknande (och inte kommer bli det heller). Om ni orkar läsa kommer här historien om mitt första dygn som norsk jente!

När jag satt på tåget ringde ett av bemanningsföretagen jag skrivit in mig på och ville boka ett möte, så vi bestämde klockan nio idag. Tjejen jag skulle träffa ringde dock i morse när hon upptäckt att hon hade dubbelbokat sig och vi bestämde en tid imorgon istället. 

På kvällen när jag kom till stationen, i tid (bara ett par minuter försenade) var Jennifer som jag delar rum med där och mötte upp mig och när vi kom till lägenheten hade de bakat kladdkaka som vi åt. Jag packade upp lite och gick sen och lade mig. Svårt att somna av lite nervositet, men Jennifer sov inne i det andra rummet för att jag skulle få första natten för mig själv nu när allt är så nytt.
I morse gick jag upp och skulle springa runt på stan och göra allt som måste göras. Tog mig till skattekontoret för att få skattekort, hamnade bredvid två 30-40-åriga snubbar från Falun som jag började snacka med. 158 nummer var framför mig (ja, 158!) och det tog en timme och en kvart innan jag kom fram och fick lämna in mitt ifyllda papper och låta de ta en kopia av mitt pass. Nu när jag har det skattekortet behöver jag betala mindre skatt än norrmännen.
Under dagen har jag sedan skaffat norskt telefonnummer med kontantkort (eller ja, det är under progress, tror jag får mitt nummer imorgon), delat ut CVn och boka möte med ännu ett bemanningsföretag som ligger 20 meter från lägenheten. Under CV-rundan gick jag på Karl Johann och vissa verkade lite intresserade, och några var väldigt intresserade innan de fick reda på att jag bara skulle stanna i två månader. Är ärlig med det när de frågar även om man kanske hade kunnat smita undan med det ett tag.
Hamnade på en tvärgata till Karl Johann och såg ett café/lunchställe som såg snyggt ut, gick in och presenterade mig och frågade om det fanns möjlighet att få jobb. Ja, fick jag som svar. Klockan tre imorgon eftermiddag ska jag gå dit och provjobba. Det ligger väldigt nära lägenheten vilket är utmärkt. Skulle egentligen haft mitt möte med bemanningsföretaget samma tid men ringde och avbokade, får se vart det hela leder.
Måste bara berätta en sak om tågresan också. Egentligen skulle jag ju åka Lund-Norrköping, Norrköping-Katrineholm och Katrineholm-Oslo. Dock var det så att tåget från Lund var 25 minuter försenat, vilket betydde att jag missade min anslutning i Norrköping. Istället berättade tågvärden att tåget skulle göra ett extra uppehåll i Katrineholm som de egentligen inte stannar i bara så att folk som skulle vidare mot Karlstad och Oslo-hållet skulle hinna med sitt tåg. Sjyst! SJ steg lite i mina ögon där. Så istället för två byten och 40 minuters väntan i Katrineholm blev det endast ett byte och 20 minuters väntan i Katrineholm. Härligt!
One thought on “Norgeuppsats

  1. Jag säger som du; preciiis såna här texter vill vi ha, med detaljer och allt! Visst är det lätt att tro att man tråkar ut folk, men det är spännande att höra juuuu! (och btw; tjejerna du bor hos verkar ju hur härliga som helst!)

Leave a Reply

