<3

För en vecka sedan fanns min mormor. Hon var otroligt svag, det enda som hördes i telefonen var hennes tunga andetag. Dock fanns hon där. Nästa gång mamma ringde och höll luren till hennes öra fanns inte andetagen kvar. Det var tyst. Dödstyst. Dödstyst som i att hon faktiskt inte längre finns kvar i den värld vi är medvetna om. Imorgon skulle hon haft sin åttiofjärde födelsedag, men det kommer hon inte ha. Istället har hon varit död i sju dagar.

Ska jag åka på begravningen? Man ångrar bara saker man inte gjorde. Kommer jag ångra att jag inte åkte dit, eller kommer jag ångra att jag missade ett par dagar i Kandersteg? När jag diskuterar med mig själv så här är det självklart att jag ska åka, men hur stor roll spelar en begravning? Jag träffade henne innan jag åkte, tog avsked eftersom jag visste att det var mycket möjligt att just detta skulle hända. Jag pratade i telefon med henne några dagar före, samt på eftermiddagen dagen hon dog. Pratade och pratade, hon kunde inte svara den sista gången, men hon hörde min röst. Jag hörde hennes andetag.

Åka, inte åka?

Jag har en vecka på mig att bestämma mig.

3 thoughts on “<3

  1. Åh, fy tusan vad sorgligt! Jag funderade faktiskt lite i samma banor när jag åkte iväg till USA, för när jag åkte låg min farmor på sjukhus. Nu slutade den historian lyckligtvis bra och utan dödlig utgång, men jag hann ändå förbereda mig och fundera över hur jag skulle agera i fall någon av mina gamla kära gick och dog när jag var borta.

    Efter mycket om och men kom jag fram till att jag nog skulle ha åkt hem ändå, och varit med på begravningen. Dels tror jag att det är ett bra sätt för en att få ett avslut, att säga hej då en sista gång och inse hur det faktiskt är, och dels så är det ju faktiskt som du säger – man ångrar oftast bara det man inte gjorde.

    Med andra ord; hade jag varit du så hade jag gått miste om en dag eller två i Kandersteg och åkt hem till begravningen, men sådana här saker är också ytterst personliga och varierande från person till person – alla har vi olika relationer till saker och ting samt olika sätt att se saker på. Det är egentligen bara du som kan bestämma hur du ska göra, och ingen annan borde ha en talan i den saken. Hur du än bestämmer dig för att göra hoppas jag att det känns rätt i slutändan, och jag tänker en massa på dig! ❤

  2. Vad jättetråkigt att höra. Hoppas du är okej, ändå, med tanke på allt.

    Då min morfar dog när jag var i usa valde jag att inte åka hem. Jag vill inte säga att jag ångrar mitt beslut, för det är menlöst att ångra något i detta fallet. Men, i efterhand kan jag känna att det var ett något impulsivt beslut att låta bli, mest för att allt var fullständigt oväntat och det hände så mycket runtomkring. Det är svårt att ta avsked på håll då man befinner sig mitt uppe i ett annat liv, liksom. Så det blev aldrig ett riktigt avsked och det blev egentligen inte särskilt bra. Men, man klarar och hanterar ju situationer på olika sätt. Du gör säkerligen rätt beslut, hur du än gör, och känns det fel går majoriteten av allt som går snett ganska väl att åtgärda i efterhand, trots allt.

    Tänker på dig och saknar dig, puss min vän ❤

  3. Know the feeling, känns sjukt konstigt att veta att man inte kan prata med människan igen. Det känns antingen som människan är på semester eller ja, död, men klart vi kommer ses igen, för så har det alltid varit?
    Hoppas du är ok ändå så du fortfarande kan ta vara på din tid bland bergen även om man känner sig som världens elakaste människa när man har roligt när något sånt har hänt. Tror hon uppskattade ditt babblande jävligt mycket, hon fick veta att hon betydde mycket för dig ända in i det sista.
    Just let me know om du vill ses och snacka under din lilla period här (vilket för övrigt var ett klokt val enligt mig), annars kan en skype-dejt också fungera rätt bra att prata av sig genom. Men ja. Tänker på dig ❤

Leave a Reply

