it

Det jag är mest rädd för är att det ska bli som med Lucas. Himlastormande jätteglad men sen stänger hjärnan av sig, trycker bort, säger nej det är inte värt det.

’cause we both know how awesome and easy it is with distance

Vi satt uppe och pratade hela nätterna. Sov tre-fyra-fem timmar per natt. Skrev undrar när jag kraschar av sömnbrist i dagboken. Känslor upp och ner, glad och förvirrad, skuldkänslor och lycklig.

När hans flickvän gjorde slut kraschade han. Schweiziska tjejen hjälpte honom på fötter. Fick känslor för honom. Efter ett par veckor började han hänga med mig. Vi sov tre-fyra-fem timmar per natt men inget fysiskt. Alls. Schweiziska tjejen undrade vad fan är det som händer egentligen? nej nej, ingenting. inga känslor, bara sjukt kul kille att hänga med.

efter några fler dagar.

nu är det inte om dig och honom längre, det är om vår vänskap, du kan inte ljuga för mig. nej nej, jag är bara så förvirrad av allt. gråta. bli förlåten.

Veta att jag måste bryta med Lucas. Skjuta upp skjuta upp skjuta upp och en kväll känna NU. nu måste jag göra det. Springa från centret och hem. Ringa det portugisiska numret. Svarar inte. Ringa det svenska numret. Svarar inte. Kolla Skype. Offline.

Vänta ett par minuter, sen ringer han upp. Skype om tio minuter? Ja.

Prata om saker. Han har haft en sjukt bra helg tillsammans med volontärgruppen han precis börjat i. Kändes mer hel än på länge. Känner att om det ska finnas någon slags bra tidpunkt att bryta så är det nu, han kommer sjunka från en hög nivå till låg, inte lågt till lägre.

Säga vad som behöver sägas. Som jag egentligen sa när jag åkte från Lund. Och kvällen innan han åkte från Schweiz. Men den här gången på riktigt. Inget mer tänkande, ingen mer kontakt. (därför tycker jag inte om brevet jag fick från honom. har läst det en gång och han bad mig svara. har inte svarat.)

När schweiziska tjejen slutade sitt kontrakt här och åkte tillbaka till verkliga livet släppte något och skuldkänslorna kunde lätta. Läppar mot läppar. Börja sova i mitt rum.

Tänkte skriva mail till henne om det. Förklara. Berätta.

Dröjde med det. Fick reda på att en av hennes nära vänner hade haft ett långt telefonsamtal med henne. Tänkte att då har hon redan fått en version. För feg för att skriva. Skämmas. För vad? För att jag visste att hon tyckte om honom och borde inte ha spenderat så mycket tid med honom. För att jag inte stod fast vid beslutet att jag inte skulle ha några känslor för honom.

Vågar fortfarande inte skicka mail till henne. Hon var en av mina bästa vänner här men jag tror jag har förlorat henne. Vågar inte ta reda på om det stämmer. Känner mig falsk.

Rädd för att känslor är för lätta att stänga av och skjuta bort. Vad är på riktigt och vad är glädjemoln och himmelpepp och fairytale?

2 thoughts on “it

  1. Alltså, som jag sa när vi pratade om det så tycker jag inte att du är skyldig henne något egentligen, men fattar ju att du vill ha hennes vänskap. Så det kanske inte vore så dumt att skicka det där mailet ändå? Fast håll det på din nivå, få det inte att låta som att du är skyldig till något dumt för det är du inte! Förklara bara helt krasst att du inte hade några känslor för honom, men att du sedan fick det och det kan man inte göra något åt. Det borde hon förstå (även om det kanske tar ett par veckor innan hon kommer över det), och som jag sa så får hon faktiskt skylla sig lite själv som inte agerade mer för sig själv och gick efter det hon ville ha mer… 😉

Leave a Reply

