Fina Sverige

Jämställdhet och liknande har Sverige kommit ganska långt med, det kan vi väl vara överens om? Det känner i alla fall jag när Pavel berättar att hans föreläsare berättat att de första jobben man får efter man är utexaminerad från juridikutbildningen i Tjeckien kallas ibland något skämtsamt för ett ord som har ungefärlig betydelse “sug-jobb”. Med betoning på sug, och på det sexuella planet. För tjejer.

Då blir jag så arg arg arg. Och är så glad över att jag vuxit upp med svenska värderingar och vår jämställdhet, så att jag aldrig aldrig får för mig att det är okej att samhällen behandlar män och kvinnor olika endast på grund av deras kön.

Men så hittar jag en artikel som är en påbyggnad av faktan att det för ett par år sedan fanns fler VD i Sverige på stora företag som hette Göran, än vad det fanns kvinnor i samma position. Detta har nu ändrats. Tamdadam!

Till att Göran nu är omsprungen av Anders.

Suck.

Känner jag då.

Källa: http://rkufordforande.blogspot.se/2009/10/fler-anders-kvinnor-i-maktposition.html?m=1

One thought on “Fina Sverige

Leave a Reply

