Czechland

Och så var det så att jag sitter i en säng i Tjeckien, i ett rum jag delar med min pojkvän, i en stad där jag avslutat min fjärde arbetsdag och inte riktigt kommit underfund med om jag gillar jobbet eller inte. Jag är i en stad, i ett land, där jag inte pratar språket över huvud taget och förstår ännu mindre antal skyltar än i Schweiz.

Utan den där tjeckiska varelsen jag delar rum med hade jag inte varit här. Alls. På sin höjd hade jag möjligtvis besökt Prag under en semesterhelg i framtiden, men aldrig lärt mig tjeckiska fraser, aldrig handlat mat på Alberts stormarknad, aldrig hört historier om hur andra människor kommit fram till att de vill flytta hit och börja jobba.

Jag har aldrig riktigt trott på att kärlek gör dig galen. Jag har aldrig riktigt trott på att man ska ge upp allting man själv har för.. en kille. Jag har trott på självständighet. Ändå gör jag precis tvärt emot allting jag trott på, för att jag av någon underlig anledning känner mig så.. glad tillsammans med honom. Glad är ett litet ord, men det innehåller mycket. Happy. I’m so happy when I’m with you.

Självklart saknar jag Sverige. Oj, vad jag saknar Lund när tankarna flyter åt det hållet. Men jag vet att jag aldrig aldrig aldrig hade förlåtit mig själv om jag inte gjorde det här. Vad framtiden innehåller? Det får vi se. Jag har aldrig sett mig själv bli utlandssvensk för livet, bara under en kortare tid. Nu har den kortare tiden redan hunnit bli nästan 1½ år, men varje gång jag åker från Sverige efter ett besök blir jag mer säker på att det är där jag vill bo i framtiden.

Tjeckien är nutid. Jag har varit här i åtta dagar och det var först igår kväll vi flyttade in i rummet vi ska bo i. Vi har varit i lägenheten i sex dagar, men har storstädat och storstädat och bestämt oss för att byta till rum nummer två när tjejen som bodde där innan flyttade ut. Det är mindre, men ljusare och finare. Vi var aströtta igår och skulle “vila” vid nio-tiden på kvällen. Vaknade vid ett igen och jag var aspigg och drog igång idén att vi skulle flytta över alla grejer från rummet vi bott i hitintills. “Are you serious?” Yes! 01.00 – 02.00 är härmed officiellt den bästa flyttiden och vårt rum ser riktigt mysigt ut. Fortfarande storstädning kvar i resten av lägenheten (berättelser kommer senare), men det känns mer och mer som ett riktigt hem, och jag gillar det.

One thought on “Czechland

  1. “Jag har aldrig sett mig själv bli utlandssvensk för livet, bara under en kortare tid. Nu har den kortare tiden redan hunnit bli nästan 1½ år, men varje gång jag åker från Sverige efter ett besök blir jag mer säker på att det är där jag vill bo i framtiden.”

    Gud vad jag känner igen mig i den frasen! Kul att leva lite överallt och ingenstans i ett par år just nu liksom, men det går inte en vecka utan att jag på något vis kommer att tänka på hur bra Sverige egentligen är att leva i och att man kanske skulle göra bäst i att bosätta sig där trots allt. Där eller i Norge liksom, verkar lagom komplicerat tycker jag! I Danmark pratar de för fult.

    Lycka till med städningen!

Leave a Reply

