Så mycket att berätta, så mycket att skriva om. Ska jag börja med det fysiska “hej här bor vi, här jobbar jag, så här galen är den tjeckiska trafiken, så här mysigt är det att sitta på ett tea house och röka vattenpipa med pojkvän och två av pojkväns kompisar, de här sakerna tycker jag är roliga med det tjeckiska samhället, det här gör jag på min arbetstid och på kvällarna etc etc etc.”

Eller det psykiska? Så här känns det att flytta till ett land där jag inte pratar språket, där jag inte har en scoutbubbla full med folk från hela världen att försvinna in i, där jag faktiskt måste bli en del av det tjeckiska samhället på riktigt och stå i butiken med min gloslista från tjeckiska-lektionen och försöka komma fram till om köttfärsen framför mig består av kyckling, nöt eller fläsk. Inse att det finns 196 olika sätt att böja ett tjeckiskt substantiv på för att det ska bli grammatiskt korrekt – och detta utan undantagen som inte följer reglerna – och då inte ens ha börjat titta på alla sätt man kan böja ett verb.

Pick and choose, mina kära (tre mig vetande) läsare! Eller så kommer allting så småningom, helt enkelt.

3 thoughts on “

  1. Jag har förvisso redan fått en liten sneak peak, men annars är jag mest nyfiken på var ni bor (hur området är liksom), vad ditt jobb går ut på och vad du/ni sysselsätter er med på fritiden, vad staden/landet har att erbjuda liksom! You go girl!

  2. Alltså… du känner ju mig, och min förkärlek för oändliga utläggningar om känslor och tankar och annat skoj, så hejar på det, fo’ sho’ Men å andra sidan är jag löjligt nyfiken på allt annat – och Netchi – bilder! Lägenheten, staden, allt ni hittar på! Sammanfattningsvis: berätta allt, i vilken ordning du vill Bara make sure att det berättas! Puss!

Leave a Reply

