#8

 

Såhär såg det för övrigt ut där jag snowboardade för snart två veckor sedan. Det var kallt, prognosen sa -12, och all snö var fastfrusen vid träden. Därför är allting vitt, vitt, vitt.

På mellersta bilden ser ni tågstationen. Det är så den ser ut. Ingen perrong eller liknande, man bara hoppar av där tåget stannar och det finns bara ett spår. Jag gillar inte bilden av Tjeckien som gammalt öststatsland, för det är inte kommunistiskt och grått och fattigt här, saker har ändrats på tjugo år, men i vissa avseenden lever det faktiskt upp till “spartanskt, mindre utvecklat land”, om man nu räknar tågperronger som en del av ett utvecklat land. Fast på ett sätt gillar jag det. Handikappsanpassat är det inte på långa vägar, och till och med jag får anstränga mig lite för att klättra upp på de sjukt höga trappstegen till tågen, men jag gillar stilen när folk faktiskt tar hand om sig själva, och inte är beroende av bommar och skyltar och förbud för att överleva. Visst, det är farligt om man inte är uppmärksam, men samtidigt kan man inte förvänta sig att allting ska tas omhand om av andra, man får anstränga sig själv också. I Schweiz jobbade jag med människor från UK och vi hade många gäster därifrån, och det landet är ju helt gaaaalet styrt av regler. (Min uppfattning, rätta mig om jag har fel.) Det finns bestämmelser för minsta lilla och jag tror inte jag hade tyckt om att leva i ett sådant samhälle. Man måste sätta tilltro till mänskligheten, om du fördummar den blir den också dummare och tänker inte efter själv innan den handlar.
DSC07240

DSC07241

DSC07245

Leave a Reply

