#32 – the job

(ni gissade rätt, det är inte så mycket att göra på jobbet idag och jag är trött på att läsa bloggar)

Insåg precis att jag aldrig riktigt berättat vad det är jag jobbar med. Jag spenderar ju trots allt fyrtio timmar i veckan med att inkassera en lön.

Jobbet hittade jag på arbetsförmedlingens hemsida, i platsbanken. Det finns en sektion med jobb utomlands, och just den dagen jag hittade den sektionen fanns där två utannonserade jobb i Brno. Jag sökte båda och blev efter intervjuer erbjuden båda två. Valde bort kundsupporten eftersom jag kände att det påminde för mycket om receptionsjobbet jag precis haft i tio månader.

Det jag tackade ja till är istället en titel som kallas Expense Handling Associate with Swedish. Det är inte alls lika fancy som jag tyckte det lät första gången jag hörde det.

Vad jag gör är att knappra på en dator åtta timmar per dag. Företaget jag jobbar för är engelskt från början, men äger en massa elektronikkedjor över hela Europa. I Sverige äger de Elgiganten. För att effektivisera administrationen har de ett stort Shared service centre (SSC) i Brno. Min lön ligger över medel i Tjeckien, men är fortfarande mycket lägre än vad företaget skulle betala en person i Sverige. Anledningen till att de vill ha mig här är för att fakturor som skickas till butikerna i Sverige behöver administreras, och en svenskspråkig person behövs för detta. Jag jobbar i ett team med en dansk tjej, en svensk kille som tar hand om de norska fakturorna, och en tjeckisk tjej som bott större delen av sitt liv i Sverige men flyttade tillbaka för ett par år sedan. Plus tjecker som har hand om delar av de engelska butikerna som ägs av företaget.

Det är inte precis hjärnkirurgi jag sysslar med. Dubbelkolla siffror och boka fakturorna på rätt sätt. Ibland lite knepigare, men oftast lätt.

Leave a Reply

