#33

Hej bloggis!

Igår eftermiddag och kväll innehöll en massa fina stunder. Jag gick från jobbet och skulle möta upp min pojkvän för ett snabbt hejdå innan han åkte till sina föräldrar (och jag stannar en dag till i staden för att fredagsjobba). Stod och väntade en stund och så ser jag honom och han är liksom så snygg där han går längs gatan bland alla människor och jag får vårkänslor och pirrkänslor för det var så här det var för ett år sedan när vi var precis i början av hej-jag-tycker-om-dig. Idag är det exakt ett år sedan jag kom till Brno för första gången, bussresandes från Schweiz, och jag har läst bloggarkiv och är himla glad över att jag vågade göra det jag skrev om. Heja mig! Heja oss! Ett år sedan “so, are you my girlfriend now?” och “I guess so, since I came here” och parkhäng och vindrickande och runtvandrande i både Brno och Prag.

Fortsatte eftermiddagen med att vara “svensklärare” åt en tjeckisk kille som jobbar sina första år som läkare, och har som mål att om ett par år flytta till Sverige och jobba. Han har pluggat svenska tidigare på universitetet och vill repetera och prata för att öva upp det han glömt och bli bättre. Det är väldigt vanligt med sådana privatlektioner här, i alla språk – engelska, franska, tyska etc. Jag får lite betalt av det och det är en kul grej. Min skånska ställde till det ett par gånger, han uttalar “rs” som “sch”, typ “noschk” istället för “norsk” eftersom de får lära sig “rikssvenska” i skolan. Inga stora problem.

Kvällen? Kvällen! En filt, en petflaska gottgottgott vitt vin, jordgubbar, lite chips och kex och en Sue på slänten nedanför borgen som tronar högt. Prata prata en massa och njuta av årets varmaste dag.

Och idag åker jag till pojkväns föräldrar, stannar en natt och ger mig ut på långvandring med ett gäng tjecker, tält och sovsäckar under helgen där det varnats för snö bland bergen..

Leave a Reply

