#36

jag står med arbetskamrater på rökpaus och de säger hihihihihi jag såg en person med såna där stora ringar i utspända öron hihihihihi

och jag säger inget (och ångrar mig lite nu efteråt)

och tänker att omnärutifall jag får barn ska de träffa folk från hela världen, med alla möjliga klädstilar, veta att det heter TUNNEL och aldrig aldrig aldrig aldrig vara den som säger hihihihi åt andra människor utan respektera alla hudfärger alla samhällsklasser alla klädstilar.

en arbetskamrat har tittat på lägenhet, men eftersom den ligger i delen av staden med många romer vill hon inte flytta dit. “nej, jag har inte haft några problem, det har varit hur bra som helst. de hjälpte mig med kassar och grejer när jag flyttade in” sa tjejen som bott där tidigare. “yeah, sure” sa arbetskamraten när hon berättade för oss.

jag berättar att jag också bor nära romer. precis i början av Brnos “getto”. att jag aldrig har några problem. att jag visserligen inte bor i de fallfärdiga hus där romerna bor och mina trapphusgrannar ser vita och tjeckiska ut allihop, men ändå i området med lägre hyror på grund av “zigenar-ryktet”.

min arbetskamrat säger “alltså Jeanette, jag är verkligen verkligen inte rasist, men [….]” och jag tänker “men jag behandlar ändå människor olika endast på grund av vilken hudfärg och släktskap de har. vad är definitionen av rasist om inte det?”

och jag pratar om det här med Sue, och hon säger, liksom nästan alla andra tjecker, att de är “annorlunda, de har en annan mentalitet, de är inte intresserade av att jobba, bara att skaffa barn”.

och visst, går jag på stan och hör någon skränande, högljudd person är det med stor sannolikhet en romsk människa. annars en full hemlös. jag ser ofta romer med massa barn och unga mammor.

men jag tänker ändå att det inte är på grund av att de “är” så. självklart har de en annan kultur, ett annat tankesätt, men det hjälper inte att varenda tjeck ser dem som potentiella tjuvar som de inte respekterar. “de måste bevisa att de inte är så genom att skaffa jobb och leva som oss”. men, bemöts du alltid på ett visst sätt är det så himla himla enkelt att falla in i den rollen. växer du upp i en familj där alla gör på ett visst sätt, och alla människor du känner gör på ett visst sätt, är det väldigt stor sannolikhet att du själv kommer göra samma sak. det behöver inte vara negativt, men det ger förståelse för varför människor är annorlunda. vi kommer aldrig vara likadana. vi kommer alltid uppfostras olika. i olika grader av olika. det är inte meningen att vi ska bli lika.

men det är meningen att vi ska respektera varandra.

och det gäller självklart från andra hållet också. jag tror att fruktansvärt många romer har fördomar om de vita tjeckerna, och det finns trångsynta idioter som inte respekterar någon som är olik de själva, men det är inget som utmärker en viss folkgrupp. sådana idioter finns överallt.

jag vill bara att de ska ta så lite plats som möjligt och ge plats för respekt och nyfikenhet på varandra.

Leave a Reply

